Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Lintuhuoneen lämpötila sekä ulkotarhan käyttö kesällä

Lintuhuoneen lämpötila sekä ulkotarhan käyttö kesällä 2 kuukautta 2 viikkoa sitten #797

• Ilkkav
  • Ilkkav hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Hei

Olen harrastanut neitoja ja undulaatteja normaaleissa isoissa häkeissä huoneessa. Nyt meillä maalla on jäänyt yksi eristettty ja lämmin huone vapaaksi, mistä' mahdollisuus tehdä myös kulku ulkotarhaan. Mikä on lintuhuoneen suositeltava lämpötila neitokakaduille ja undulaateille. Entä mikä on ohjeistus kesäaikana ulkotarhan osalta lähinnä: Lämpötila, tuulet ym.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lintuhuoneen lämpötila sekä ulkotarhan käyttö kesällä 2 kuukautta 2 viikkoa sitten #799

• Lintunen
  • Lintunen hahmo
  • Poissa
  • Hallitus
  • Hallitus
  • Vastaanotettu kiitos 18
Mitään virallista suositusta ei ole, itse suosittelisin pitämään talvellakin +15 asteessa talvisinkin, kesällä huoneenlämpö noin+20 on sopiva. En suosittele laskemaan lämpötilaa huomattavasti alemmaksi ainakaan pitkäksi aikaa. Eräässä saksalaisessa eläintarhaoppaassa kerrotaan neitokakadujen ja undulaattien minimilämpötilaksi olevan vain "frost free", jonka itse tulkitsen että nollan yläpuolella, osa taas tulkitsee että voi olla pakkastakin, kunhan orret eivät ole jäiset tai lumiset. Tässä on kuitenkin muistettava, että Saksan (jossa lintuja pidetään monestikin ulkona ympäri vuoden) talvi on Suomen talveen verrattuna lyhyt. Kyseiset lajit siis kestävät myös aika alhaisia lämpötiloja, mutta en suosittele koko Suomen talven kestävää kylmää kautta, sillä pitkä kylmä kausi on linnun elimistölle stressaava.

Ulkotarha kannattaa suojata tuulelta, auringolta ja sateelta, esim. kattamalla 1, 1,5, tai kaksi seinää, ja ainakin osan katosta. Aurinkosuojan kanssa on tärkeä muistaa, että varjo on asetettu niin, että se todella varjostaa läpi päivän auringon siirtyessä. Itse siirtäisin linnut ulkotarhaan kun ulkona on suunnilleen sama lämpötila kuin sisällä. Jos linnut on tarkoitus jättää ulos, seuraile lämpötiloja että ne eivät heittele liiaksi. Normaalina kesänä linnut voisi viedä ulos kun yötkin ovat aika lämpimiä, ja jättää sinne lähes syksyyn saakka (riippuen missä päin Suomea asut). Linnut tottuvat kylmään vähitellen, joten suoraan sisältä kylmään lintuja ei kannata heittää. Noita lajeja voi normaalina kesänä pitää ulkona laadukkaassa ulkohäkissä lähes yöpakkasiin asti. Itse en ehkä pitäisi kovin kylmälle asti, jotta linnut eivät sitten ole stressissä sen vuoksi, kun ne tuodaan sisälle lämpimään.

Tuo siis normaalina kesänä, mutta koska nykyään sää heittelee niin runsaasti, kannattaa aina varautua muutoksiin. Vaikka luonnossa linnut joutuvatkin sitten selviämään pakkasjuhannuksesta, en kuitenkaan varta vasten altistaisi lemmikkilintuja niin radikaaleille lämpötilamuutoksille.

Kirjoitin henkilökohtaiseen blogiini ulkohäkin suunnittelusta, siitä voi olla sinulle apua. :) kaurahiutaleenlinnut.blogspot.com/2020/0...in-suunnittelua.html

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

• Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.223 sekuntia