Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE:

Saanko tulla tutustumaan, Kouvolan seutu 5 vuotta 1 kuukausi sitten #247

• sinksu
  • sinksu hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Hei kaikille,

minulla on harkinnassa elämäni ensimmäisten lintujen hankinta.
Haluaisin mielelläni perehtyä eri lajeihin, ja kuulla kokemuksia ja neuvoja yhteiselosta lintujen kanssa.

Olen tutustunut mm. kaijulit.fi, neitokakadut.com, myydäänpapukaija.fi sivustoihin,
lukenut kirjaston uusimmat kirjat mm. Papukaijan koulutuksen perusteet, lajiesittely-kirjaset ym.
Foorumin vanhalla puolella olen myös paljon lueskellut.
Tämä uusi puoli on aika hiljainen, kaikki taitaa olla tätä nykyä Facebookissa. Itse en siellä ole, enkä haluaisi mennäkään.

Sen verran haave on jo konkretisoitunut, että häkki on ostettu, Montanan Paradiso 150.
Eli mahdollisten tulevien lintujen olisi oltava tuohon häkkiin käypäsiä.
Kaikkein lähinnä sydäntäni tuntuu olevan (lukemani perusteella) neitokakadut,
mutta muutkin pienehköt linnut kiinnostaa,"koukkunokkaiset" varsinkin. Pitäisi vaan päästä tutustumaan.

Ostoslistalla on paljon hankittavaa ennen lintujen saapumista, siihenkin olisi hyvä saada neuvoja ettei
tulisi ostettua mitä sattuu.

Itsestäni sen verran, että olen jo keski-ikäinen (voi kauhee! :ohmy: oon mä, pakko myöntää, aina ei siltä tunnu) naisihminen. Asustelen kahdestaan Viipurin koirat ry:n kautta tulleen pienen "ikivanhan" mummokoiran kanssa. Se on jo melkein kuuro, eikä näkökään ole enää paras mahdollinen, mutta se on kiltti ja jaksaa vielä vähän ulkona köpötellä, ja ruoka maistuu. Koiria minulla on ollut koko ikäni, isoja vinttikoiria enimmän ajan. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että nykyinen koira jää viimeiseksi, sen ihanampaa en tule koskaan löytämään.

Asuntoni on 63 neliön kaksio, ja linnut pääsisivät tietenkin päivittäin lentämään, ainakin olohuoneessa. Olen kotona viihtyvää sorttia, luen ja teen käsitöitä.Työpaikkani (tstosihteeri) on samassa rakennuksessa kotini kanssa, joten käyn kotona ruokatunnilla, ja tarpeen mukaan muulloinkin.

Eli minulle saa suositella mahdollisia lajeja, ja jos on mahdollista päästä kyläilemään ja katsomaan lintuja se olisi ihan huippujuttu! Lupaan tuoda kahvipaketin tullessani.

Laita yksityisviestiä jos kiinnostaa!

kiitos, sinksu

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Saanko tulla tutustumaan, Kouvolan seutu 5 vuotta 1 kuukausi sitten #248

• Lintunen
  • Lintunen hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Vastaanotettu kiitos 36
Tervetuloa foorumille! :) Kuten profiilikuvastani ehka huomaa, neitokakadut ovat hurmanneet tiensa myos minun sydameeni! Suosittelen siis taten, etta pitaydyt valinnassasi, ihanampia lintuja saa hakea! Neitokakadujen hyvia puolia ovat mm. niiden luonne, joka on lempea ja pehmea, eivatka ne ole juuri koskaan aggressiivisia ihmisia tai muita lintuja kohtaan. Uusien yksiloiden yhdistaminen onnistuu yleensa vaivatta, ja vaarin kohdeltuna neitokakadu ei hyokkaa paalle purren, vaan yleensa lentaa karkuun. Aanen ja koon puolesta ne myos sopivat kerrostaloon hyvin! Niille on myos muutamia hyvia kasvattajia, ja moitteettomia, satunnaisia pesittajia myos, joten tarjontaa riittaa, ja voi olla jopa hieman valikoiva. :) Jos hyvaa lintua ei loydy heti, ei tarvitse myoskaan kauaa odottaa etta sellainen tulisi saataville! Myoskin vareja on monenmontaa erilaista, jos on tarkeaa, etta omat linnut on helppo erottaa toisistaan myos huoneen toiselta laidalta.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinksu

Saanko tulla tutustumaan, Kouvolan seutu 5 vuotta 1 kuukausi sitten #251

• Janina
  • Janina hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Vastaanotettu kiitos 10
Tervetuloa foorumille minunkin puolestani! :) Neitsikat ovat kyllä aivan ihana laji. Meiltä löytyy näitä töyhtöpäitä kaksin kappalein. Jos sattuu tulemaan käyntiä Savonlinnaan päin, meillä saa käydä tutustumassa livenä tirpylöihin. Juttua kaksikosta löytyy myös tältä foorumilta elämänkaari -osiosta.
Jos tulee mitään kyseltävää, niin täällä tai facebookin Kaijulien ryhmässä kannattaa ehdottomasti kysellä - kokeneilta harrastajilta saan itsekin usein hyviä vinkkejä ja neuvoja. Iloa omien tirppojen etsintään! :)

Saanko tulla tutustumaan, Kouvolan seutu 5 vuotta 1 kuukausi sitten #252

• sinksu
  • sinksu hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Kiitos Lintunen ja Naakka tervetulotoivotuksista! Mukavaa olla uudessa ystävällisessä yhteisössä :) . Olen tullut siihen tulokseen, että neitokakadun haluan. Tai oikeastaan kaksi koirasta. Liityin yhdistykseen pari päivää sitten. Sitä kautta saan paljon tietoa ja ehkä löydän sopivat linnutkin. Luulen että poikaset olisi minulle paras vaihtoehto. Kodinvaihtajia/rescue-lintuja en ehkä osaisi vielä käsitellä. Haluaisin niin mielelläni sellaiset linnut joilla ei ole yhtään huonoa kokemusta ihmisistä, joita on hoidettu rakkaudella lintujen ehdoilla. Olen viehättynyt tuosta alkuperäisestä harmaasta väristä, mutta kyllä nuo muutkin värit kävisivät. Pääasia ettei linnut olisi sisäsiitettyjä ja olisivat terveitä. Lintujen hankinta on ajankohtainen aikaisintaan syyskuun loppupuolella. Sitä ennen pitää hankkia vielä loisteputket, ilmanpuhdistin, kaikki tarvittavat vermeet häkkiin yms. Ja opiskeltava ja luettava niin paljon kuin mahdollista. Kaijutin-lehti on aarre!

Saanko tulla tutustumaan, Kouvolan seutu 5 vuotta 1 kuukausi sitten #261

• Lintunen
  • Lintunen hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Vastaanotettu kiitos 36
Olet erittain hyvilla jaljilla lintujen kanssa! Kuten jo neitokakaduja ylistin, niiden ongelmana saattaakin olla liikamuninta ja liiallinen pesimaintoisuus. Naarailla epatoivottu pesimavire voi olla kohtalokas, silla muna voi jaada jumiin, koirailla tata ongelmaa ei luonnollisesti ole. (Mika ei toki poista sita faktaa, etta ei koiraillekaan pida tarkoituksella pitaa pesimamahdollisuuksia tarjolla, silla pesimatilassa oleminen aiheuttaa stressia ja jopa kaytoshairioita, jos pesintaa ei paase onnistuneesti toteuttamaan. Koirailla kuitenkaan munintaan liittyvia fyysisia riskeja ei ole.) Kaksi koirasta on taten erinomainen ratkaisu! Vaikka papukaijoilla esiintyykin homoseksuaalisuutta varsinkin oloissa, joissa vastakkaisen sukupuolen edustajia ei ole saatavilla, kaksi samaa sukupuolta olevaa lintua ei pariudu mielestani yhta herkasti kuin vastakkaista sukupuolta olevat. Talloin ne pysyvat herkemmin ehka vain kavereina, kuin parina, jotka yrittavat pesintaa kaikin keinoin. Itse tein virheen, ja hankin neitokakaduja sekaparven, jonka molemmat naaraat osoittautuivat enemman tai vahemman ongelmamunijoiksi. Tastedes hankin vain koiraita, lajiin katsomatta.

Ideasi nuorten lintujen hankkimisesta on myos ihan nappiin! Mikali lintuja haluaa kesyttaa, onnistuu se parhaiten poikasena. Kodinvaihtajat ovat harvoin kesyja, ja niilla saattaa olla rankempikin elama takanaan. Nuoret linnut on myos helpompi opettaa talon tavoille, kuten tuoreruokaan ja virikkeellistamiseen, kun taas vanhemmat linnut ovat yleensa tapojensa orjia, ja arkailevat uuden ruoan ja lelujen suhteen. Aikuisia kodinvaihtajia on neitokakaduilla paljon, mutta aika hyvin on myos suomalaista tuotantoa poikasista!

• Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.120 sekuntia