Moni varmasti niitä tilaa, ja saattavat olla jopa samaa mallia tai samalta tehtaalta kuin eläinkaupankin lelut. Itse kokisin että on OK ostaa nettikaupoista, jos ostaa eläinkaupoistakin samanlaisia esim. hyvin värikkäitä leluja. Eläintarvikkeille kun ei ole samanlaisia kriteerejä turvallisuuden suhteen, kuten on elintarvikkeille tai lasten leluille. Skeptisyys kannattaa, mutta valitettavasti tutkimuksia aiheesta ei varmaankaan ole. (Itse haluaisin joskus asiaa tutkia erilaisilla tehdastekoisilla leluilla, mutta lienee aika kallista lystiä tilata maalianalyyseja.) Osasta leluista on varoituksia netissä, esim.
TÄSSÄ
on kuva, jonka mukaan kyseinen lelu olisi testattu, ja todettu myrkylliseksi. Ei siis voi ollenkaan tietää, mitä leluissa on, vaikka ne lemmikeille myytäisiin sitten Alista tai kivijalkaliikkeestä. Turvallisempaa olisi tilata ns. "natural" leluja,joissa ei ole käytetty lainkaan väriaineita.
Vielä turvallisempaa on tehdä lelut itse taatusti turvallisista materiaaleista, kuten luonnonpuusta, käsittelemättömästä lankusta, jäätelötikuista ja vaikka kookoksen kuorista, tai mitä turvallisia, käsittelemättömiä tuotteita saakaan käsiinsä.

Lelujen askartelu onkin kivaa, ja kun lintunsa oppii tuntemaan, niin niille oppii myös tekemään sellaisia leluja, joista ne varmana tykkäävät! Jos värikkyys miellyttää, leluja voi värjätä elintarvikevärein tai luonnollisilla väreille itse.
Mutta älä ota liian vakavasti sanomaani! Kaikesta voi alkaa hössöttämään ylimääräistä, ja kuinka paljon papukaijoille ostetaan leluja, kiinasta tai kiinaleluja eläinkaupasta, ja kuinka paljon lintuja lopulta sairastuu niistä, on mahdoton tietää... Onneksi linnut eivät yleensä edes nuole ja niele lelun osia, vaan silppuavat vain, jolloin ne eivät ole yleensä vaarassa vaikka johonkin leluun sattuisikin jokin vähän epäterveellisempi maali...
Vielä yhtenä esimerkkinä kiinaleluista, johon perehdyin itse jokin aika sitten: Osa hohkakivi (pumice) nimellä myytävistä leluista tai tuotteista ei ole todellisuudessa luonnollista hohkakiveä, vaan keinotekoisesti valmistettua ainesta, joka on kai samaa tai hyvin lähelle samaa kuin kevytbetoni. Eläinten leluissa kuitenkin voidaan käytännössä käyttää mitä vain ainesosia, sillä lelut yleensä valmistetaan Kiinassa ja niitä eivät koske lasten leluja tai elintarvikkeita koskevat säädökset. Eräs harrastaja pointtasi, että luonnollisessa hohkakivessä reiät ovat hieman eri kokoisia, kun taas kevytbetoniversiossa reiät ovat hyvin lähelle samankokoisia, kuten yleensä näkeekin juuri noissa lintujen leluissa. Yleensä näitä leluja vielä mainostetaan nimellä "natural", joka antaisi kuvan että on käytetty luonnollista hohkakiveä. Täten voin kuvitella, että muiden kuin elintarvikkeiden kanssa ei ole aina ihan niin nuukaa, mitä myyjä laittaa tuoteselosteeseen, onko se nyt "luonnollinen hohkakivi" vai "kevytbetoni", kumpikohan on sitten houkuttelevampi ostajan silmissä...
MUTTA! Kevytbetonin ainesosat ovat kalkkikivi, savi, kipsi, hiekka ja vesi (wikipedian mukaan), joista mikään ei ole automaattisesti pureskeltuna tietääkseni vaarallinen/myrkyllinen. Suomalainen kevytbetonimerkki on Siporex, jota käytetään esim. chinchilloilla puruleluna, ja pieniä Siporex-paloja kuuluu jopa joidenkin eläinkauppojen valikoimiin, vaikka se on samaa tavaraa kuin rautakaupasta saa isoina harkkoina. En ole perehtynyt (ehkä pitäisi), mikä on chinchilla-asiantuntijoiden mielipide kevytbetoniin puruleluna, sillä automaattisesti se, mitä myydään eläinkaupoissa ei aina ole eläimelle hyväksi (esimerkkinä vaikka peililelut tai muoviorret lintupuolelta).