Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE:

Kiinan nettikauppojen lelut 7 vuotta 3 kuukautta sitten #420

• sinksu
  • sinksu hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Onko kukaan tilannut Kiinan nettikaupoista linnuille leluja? Hinnat on siellä tosi edulliset ja toimitukset yleensä ilmaisia, mutta entä lelujen turvallisuus? Hiukka hirvittää millä myrkkymaaleilla ne on maalattu tai mistä aineesta on muovilelut tehty. Toisaalta siellä saattaa olla jonkun lelun kohdalla satoja positiivisia palautteita, joten ei niiltä linnuilta ainakaan heti ole henki lähtenyt.
Ajattelin tilata Aliexpressistä joitain leluja kokeeksi.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Kiinan nettikauppojen lelut 7 vuotta 3 kuukautta sitten #421

• Lintunen
  • Lintunen hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Vastaanotettu kiitos 47
Moni varmasti niitä tilaa, ja saattavat olla jopa samaa mallia tai samalta tehtaalta kuin eläinkaupankin lelut. Itse kokisin että on OK ostaa nettikaupoista, jos ostaa eläinkaupoistakin samanlaisia esim. hyvin värikkäitä leluja. Eläintarvikkeille kun ei ole samanlaisia kriteerejä turvallisuuden suhteen, kuten on elintarvikkeille tai lasten leluille. Skeptisyys kannattaa, mutta valitettavasti tutkimuksia aiheesta ei varmaankaan ole. (Itse haluaisin joskus asiaa tutkia erilaisilla tehdastekoisilla leluilla, mutta lienee aika kallista lystiä tilata maalianalyyseja.) Osasta leluista on varoituksia netissä, esim. TÄSSÄ on kuva, jonka mukaan kyseinen lelu olisi testattu, ja todettu myrkylliseksi. Ei siis voi ollenkaan tietää, mitä leluissa on, vaikka ne lemmikeille myytäisiin sitten Alista tai kivijalkaliikkeestä. Turvallisempaa olisi tilata ns. "natural" leluja,joissa ei ole käytetty lainkaan väriaineita.

Vielä turvallisempaa on tehdä lelut itse taatusti turvallisista materiaaleista, kuten luonnonpuusta, käsittelemättömästä lankusta, jäätelötikuista ja vaikka kookoksen kuorista, tai mitä turvallisia, käsittelemättömiä tuotteita saakaan käsiinsä. :) Lelujen askartelu onkin kivaa, ja kun lintunsa oppii tuntemaan, niin niille oppii myös tekemään sellaisia leluja, joista ne varmana tykkäävät! Jos värikkyys miellyttää, leluja voi värjätä elintarvikevärein tai luonnollisilla väreille itse. :)

Mutta älä ota liian vakavasti sanomaani! Kaikesta voi alkaa hössöttämään ylimääräistä, ja kuinka paljon papukaijoille ostetaan leluja, kiinasta tai kiinaleluja eläinkaupasta, ja kuinka paljon lintuja lopulta sairastuu niistä, on mahdoton tietää... Onneksi linnut eivät yleensä edes nuole ja niele lelun osia, vaan silppuavat vain, jolloin ne eivät ole yleensä vaarassa vaikka johonkin leluun sattuisikin jokin vähän epäterveellisempi maali...

Vielä yhtenä esimerkkinä kiinaleluista, johon perehdyin itse jokin aika sitten: Osa hohkakivi (pumice) nimellä myytävistä leluista tai tuotteista ei ole todellisuudessa luonnollista hohkakiveä, vaan keinotekoisesti valmistettua ainesta, joka on kai samaa tai hyvin lähelle samaa kuin kevytbetoni. Eläinten leluissa kuitenkin voidaan käytännössä käyttää mitä vain ainesosia, sillä lelut yleensä valmistetaan Kiinassa ja niitä eivät koske lasten leluja tai elintarvikkeita koskevat säädökset. Eräs harrastaja pointtasi, että luonnollisessa hohkakivessä reiät ovat hieman eri kokoisia, kun taas kevytbetoniversiossa reiät ovat hyvin lähelle samankokoisia, kuten yleensä näkeekin juuri noissa lintujen leluissa. Yleensä näitä leluja vielä mainostetaan nimellä "natural", joka antaisi kuvan että on käytetty luonnollista hohkakiveä. Täten voin kuvitella, että muiden kuin elintarvikkeiden kanssa ei ole aina ihan niin nuukaa, mitä myyjä laittaa tuoteselosteeseen, onko se nyt "luonnollinen hohkakivi" vai "kevytbetoni", kumpikohan on sitten houkuttelevampi ostajan silmissä... ;)

MUTTA! Kevytbetonin ainesosat ovat kalkkikivi, savi, kipsi, hiekka ja vesi (wikipedian mukaan), joista mikään ei ole automaattisesti pureskeltuna tietääkseni vaarallinen/myrkyllinen. Suomalainen kevytbetonimerkki on Siporex, jota käytetään esim. chinchilloilla puruleluna, ja pieniä Siporex-paloja kuuluu jopa joidenkin eläinkauppojen valikoimiin, vaikka se on samaa tavaraa kuin rautakaupasta saa isoina harkkoina. En ole perehtynyt (ehkä pitäisi), mikä on chinchilla-asiantuntijoiden mielipide kevytbetoniin puruleluna, sillä automaattisesti se, mitä myydään eläinkaupoissa ei aina ole eläimelle hyväksi (esimerkkinä vaikka peililelut tai muoviorret lintupuolelta).

Kiinan nettikauppojen lelut 7 vuotta 3 kuukautta sitten #426

• sinksu
  • Poissa
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Kiitos Lintuselle tietoiskusta.
Eka lelu tuli Kiinasta, ja se vaikuttaa hyvältä. Myyjän mukaan värjätty turvallisilla väreillä. Ei haise pahalle (myrkylle?). Linnut on vähän uskaltaneet jo repiäkin sitä. Tehty luffasta ja bambun? lehdistä.

Voiko silkkipaperia käyttää omatekemissä leluissa?

Kiinan nettikauppojen lelut 7 vuotta 3 kuukautta sitten #427

• Lintunen
  • Lintunen hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
Itse olen hieman epäileväinen muita kuin normaalia paperia kohtaan. Hoidossa oleva kongonkaija rakastaa silputa paperia, mutta huomasin, että sen suun sisäpuolille jäi vessapaperi kiinni, kun sitä yhdessä itsetehdyssä lelussa oli. Omilla pienemmillä neitokakaduilla en taas tuota ongelmaa huomannut. Amerikkalaisessa linturyhmässä varoiteltiin, että WC-paperia tai servettejä ei tulisi käyttää sen vuoksi, että se voi jäädä kiinni linnun suuhun sisäpuolelle tai jopa kurkkuun. Ajattelisin, että silkkipaperin kanssa voi käydä samoin.

En kuitenkaan usko, että kyseessä on mikään elämän ja kuoleman kysymys, sillä riippuu linnusta, kuinka paljon se suussaan muhjoo paperia, sekä linnun koosta ja jopa suun kosteudesta (tuolla kongonkaijalla oli erään lintuihmisen mukaan märempi kieli kuin muilla tapaamillaan papukaijoilla, joten kyseessä voi myös olla täysin yksittäinen tapaus).

Eli: Jos silkkipaperin suinkin pystyy korvaamaan jollain normaalin paksuisella paperilla, niin itse henkilökohtaisesti suosisin sitä normaalia. :)
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinksu

Kiinan nettikauppojen lelut 7 vuotta 2 kuukautta sitten #442

• Sirpa
  • Sirpa hahmo
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Tervehdys,

Itse en vielä ole varsinainen lintuharrastaja, mutta vakituinen vierailija sivustolla kylläkin:) Satuin huomaamaan tämän keskustelun ja varmaa tietoa minulla ei tietysti ole, mutta vaikka ei Kiinan tuotteissa erityistä hajua ole, niin saattaa niissä silti olla jotakin haitallista.Mutta mitä leluihin tulee, niin ystävälläni on muutama lintu ja hän on joskus jopa antanut niille vanhoja lastenleluja. Lastenlelut testataan usein tarkasti ja jos ne ovat lapsille turvallisia, niin sitä ne ovat myös linnuille. Yllättävän moni lastenlelu sopii myös linnuille:) Esim www.lelukaupat.fi/p/42488/vaappuva-helistin tai melkein mikä tahansa helistin tai sellainen lelu, jossa on painettavia nappuloita. Melkeinpä mielikuvitus vain on rajana:)

Kiinan nettikauppojen lelut 7 vuotta 2 kuukautta sitten #443

• sinksu
  • Poissa
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Hei Sirpa. Mainion linkin laitoit :) . Tuo helistin on hauskannäköinen.
Näen jo sieluni silmin lintuni tökkimässä sitä kumoon. Pitäisköhän investoida.
Nyt kun linnut uskaltautuvat häkin pohjalle tuo voisi olla hauska aktiviteetti.
Mitä sanoo lintutietäjät, voiko tuosta olla jotain vaaraa neitsikan kokoisille? Saavatko osia irti?
Mittoja en löytänyt?

Kiinan nettikauppojen lelut 7 vuotta 2 kuukautta sitten #444

• Lintunen
  • Lintunen hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
Toki linnuille voi laittaa mitä tahansa leluksi, joka on turvallista. :) Lasten lelut sopivat linnuille, jotka eivät niitä jyrsi kamalasti, sillä pureskeltuna lelu saattaa hajota niin, että sen vaaralliset sisäosat paljastuvat. Harva vauva pureskelee leluja samalla innolla kuin linnut, ja esimerkiksi juurikin puisia yms. leluja ei voikaan korvata helposti lasten leluilla.

Tuo vaappuva helistin on melko hintava lelu, josta linnut eivät välttämättä innostu paljoa, koska se on luultavasti neitokakadulle aika kookas lelu (Eräässä tuotekuvauksessa sen korkeudeksi mainittiin 10 cm), jossa ei ole paljon kiinnostavaa näperrettävää. Kokeile sen sijaan seuraavaa: kerää muovisia pullon korkkeja, poraa tai tee puukolla niiden keskelle reikä, ja ripusta ne turvallisen mittaisesta narusta (lenkkejä tekemättä) solmuin nipuksi. :) Itse olen huomannut, että neitokakadut tykkäävät pienemmästä näperrettävästä, ja liian isot vauvojen lelut eivät niitä kiinnosta. Toki muuten tuo lelu vaikuttaa kuvassa kohtuullisen turvalliselta, olettaen että se on sen kokoinen että neitokakadun pää ei mahdu jumittumaan keltaisen pallon ja valkoisen kaaren väliin. En myöskään usko että neitokakadun kokoinen lintu saisi lelusta osia irti.

• Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.172 sekuntia