Itse suosittelisin käyttämään 24petsistä saatavia elementtejä (
www.24pets.fi/index.php/fi/lemmikkilinnu...-aviaariot-elementit): ne on pulverimaalattu ja täten täysin linnuille pinnaltaan turvallisia.
Kaupassa myytävät normaalit verkot on usein sinkittyjä: sinkki on linnuille jopa tappavan myrkyllistä suurina annoksina. Toki jos häkki on niin suuri, että linnut siellä ennemmin lentävät ja kiipeilevät, niin silloin sinkittykin verkko voi tulla kyseeseen. Olen kuullut, että Esafort-niminen sinkitty verkko olisi turvallista, ja kysyin tätä myös valmistajalta, ja he sanoivat että on... Mutta en tiedä, olivatko he oikeasti ottaneet huomioon, että papukaijat käyttävät myös suutaan verkossa kiipeilyyn. Yleisesti sähkösinkitystä (electroplated/galvanoitu) irtoaa vähemmän sinkkiä kuin kuumasinkitystä (hot dipped). Myös itse ostettua sinkkiverkkoa voi joissain firmoissa käydä pulverimaalauttamassa, jolloin sinkin päälle tulee ilmeisesti turvallinen kerros maalia. Kaikkein turvallisin pinta on rosteri eli ruostumaton teräsverkko, mutta verkon malli pitää tietenkin valita huolella, ettei se itsessään ole riski linnuille. Esim. liian isoon silmäkokoon linnun pää voi jäädä jumiin. Muovipinnoitettu vihreä rautakaupan puutarhaverkko tms. saa papukaijojen nokasta osumaa vuosien mittaan, että sitä en voi suositella: jos hoksaavat alkaa kuorimaan niin kuorivat nopeasti huonoon kuntoon. Muovin alta paljastuu sitten sinkitty verkko.
Neitokakaduille rungon voi tehdä puusta, esim kakkoskakkosesta. Vähän ne sitä jyrsivät ajan mittaan, mutta kestää käytössä kuitenkin vuosia, etenkin jos asettelee orret niin etteivät yllä orrella nököttäessä jyrsimään. Kannattaa huomioita, että minne kakkaa kertyy ja miettiä orsien asennus sekä häkkiin että häkin lähelle niin, että runko altistuu kakalle mahdollisimman vähän: puuta on hankalampi jynssätä puhtaaksi kakasta kuin metallia tai muovia. Esim pohtia sitä, että asentaako rungon vaakassa kulkevat tukipuut häkin sisä- vai ulkopuolelle: sisäpuolella linnut tykkäävät istua niiden päällä, mutta puu on niin leveä, että linnut kakkaavat sen päälle helposti. Toki jos metallityöt onnistuu, niin mikä ettei myös metallirunkoista häkkiä voi tehdä esim. alumiinisista kulmaputkista.
Tässä hyvä artikkeli luettavaksi:
www.papukaija.fi/tee-se-itse/lintuhakit/...-ideoita-ja-ohjeita/