Minulla on kaksi lähes vuoden ikäistä koiras neitokakadua, jotka otin samalta kasvattajalta samaan aikaan (eivät ole sukua). Aluksi linnut eivät nahistelleet, mutta hieman kasvaessaan ne alkoivat nahistella ensimmäisiä kertoja. Enimmän ajan linnut kuitenkin tekevät asioita yhdessä synkronissa: tutkivat paikkoja, lentelevät, huoltavat sulkapukuaan ja syövät. Aiemmin valkokasvo suki helmiäisen töyhtöä, mutta viimeiseen kuukauteen se ei ole tehnyt sitä. Helmiäinen ei ole kertaakaan sukinut valkokasvon töyhtöä, ehkä se ei osaa…
Linnut ovat kuin yö ja päivä, koska helmiäinen on uhkarohkea, ihmisiä kohtaan erittäin utelias, mutta ärhäkkä (sitä ei voi kuvitella koskettavansa). Valkokasvo on varovaisempi, vähemmän kiinnostunut ihmisistä ellei niillä ole herkkuja, mutta toisaalta se ei ole lainkaan aggressiivinen ihmisiä kohtaan (sen jalkoja saa koskettaa, mikä auttaa kynsien leikkuussa). Molemmat ovat kuitenkin aktiivisia ja uteliaita uusia asioita kohtaan, eivätkä kovin säikkyjä. Molemmat tulevat vieraidenkin kädelle erittäin helposti, ja niitä on helppo kouluttaa.
Nettipalstoilla olen lähinnä törmännyt viestiin, että toisilleen tuntemattomatkin neitokakadut tulevat toimeen keskenään ja tappelevat neitokakadut oppivat tulemaan toimeen keskenään ajan kanssa. Kuitenkin, nahistelu on koko ajan lisääntynyt, ja sitä tapahtuu erityisesti iltaisin, kun linnut käyvät nukkumaan ja tappelevat yösijasta. Olen muuttanut yläorsien paikkaa, ja yrittänyt luoda linnuille kaksi tasa-arvoista nukkumapaikkaa, mutta tämä ei ole tähän asti tuottanut hedelmää. Linnut löytävät aina uuden parhaan nukkumapaikan, josta tapella. Samoin, kun veimme linnut kesäloman ajaksi ulkoaviaarioon (2,5 m x 2,5 m x 2 m), ne aluksi kilpailivat yhdestä yösijasta, ja myöhemmin toisesta.
Linnut tappelevat myös välillä kesken koulutustilaisuuden, mutta se on vähän vähentynyt, koska olen yrittänyt kitkeä sitä pois (aina kun uhkailu alkaa, koulutus päättyy siihen ja kävelen pois. Palaan vähän ajan kuluttua. Lisäksi, en houkuttele lintuja aivan toistensa läheisyyteen).
Viime yönä ylittyi sietoraja, sillä toisella neitokakadulla oli aamulla haava poskessa. Haavoittunut neitokakadu on onneksi virkeä, lauleskelee, syö ja laitoin sille jotain pehmeää syötävää. Haava ei ole tulehtunut eikä vuoda, joten tarkkailen tämän päivän ja sitten päätän, mitä teen. Linnut ovat kaikesta huolimatta tänään rauhallisia ja tekevät asioita yhdessä. Mutta näin ei voi jatkua.
Nyt olen erittäin vaikean päätöksen äärellä:
1. Erotanko neitokakadut eri häkkeihin ja hankin molemmille uuden toverin.
2. Tuplaanko häkin koon (nykyinen häkki on kooltaan (P x L x K): 1 m x 1 m x 2 m). Tai löytyykö olosuhteista vielä jotain muuta parantamisen varaa.
3. Vaihdanko toisen neitokakadun uuteen.
Kaikki ovat vaikeita päätöksiä. 1 ja 2 eivät riipu ainoastaan minusta, vaan myös miehestäni, mutta ehkä saan hänet suostuteltua tämän vahingon takia lisätilan järjestämiseen. Lisätila ehkä auttaisi, mutta ei täysin poistaisi ainakaan yösijasta tappelemista (kuten huomattiin ulkoaviaariossa). Kokonaista huonetta emme pysty tällä hetkellä linnuille tarjoamaan. 1 ja 3 vaihtoehdot ovat selvästi Troijan hevosia, koska en voi mitenkään tietää tulevatko uudet linnut toimeen keskenään. 1 vaihtoehdossa pitäisi varmaan ottaa kaksi koirasta, ettei tulisi reviiritappeluita silloin kun linnut ovat yhtä aikaa vapaana. 3 vaihtoehto taas olisi äärimmäisen vaikea minulle, koska en haluaisi luopua kummastakaan. Lisäksi haluaisin varmistua, ettei lintu joutuisi ainakaan huonompiin olosuhteisiin.
Lintujen nykyiset olosuhteet ovat seuraavat:
• Häkki (P x L x K): 1 m x 1 m x 2 m).
• Saavat lennellä päivittäin vapaasti olohuoneessa väh. 3 h, useimmiten 5 h, ja pari kertaa viikossa enemmänkin (8 h), jos on vapaapäivä tai etäpäivämahdollisuus.
• Eivät ole oppineet pelkäämään ihmisiä tai käsiä. Niitä ei pakkokäsitellä tai säikytellä, vaan koulutus yms perustuu vapaaehtoisuuteen.
• Niillä on paljon virikkeitä, joka päivä ainakin yksi uusi juttu (ruokavirike tai lelu)
• Niillä on sopivasti ruokaa (mutta ei ylenpalttisesti, jotta eivät pääse aina valitsemaan epäterveellisimpiä siemeniä). Eivät tappele ainakaan ruokakupeista. Tuoreruokaa laitan päivittäin (lähinnä ituja ja yrttejä), mutta en tiedä, syövätkö ne kuinka paljon.
• Eivät pidä kylpemisestä eivätkä suihkuttelusta. Tätä ollaan yritetty pitkäjänteisesti, mutta edelleen eivät tunnu ymmärtävän: pakenevat suihkupulloa ja juovat vain vettä kylpyastiasta.
• 10-11 h rauhallista yöunta
• Päivittäin 1-2 lyhyttä koulutussessiota
• Perusteellisempi siivous kerran viikossa.
Olisin kiitollinen kaikista ratkaisuehdotuksista ja kommenteista. Tuntuu niin vaikealta arvioida, mikä olisi lintujen kannalta paras ratkaisu.