Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE:

Youtube-videoiden analysointia 4 vuotta 2 kuukautta sitten #296

• sinksu
  • sinksu hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Mie kun oon tämmöinen nyyppä, kehtaan kysellä vaikka mitä.
Konkareita varmaan naurattaa, mutta "ei voi tietää, jos ei ole opetettu" :unsure:

Kuten esim. miksi tässä videossa
neitsikka napsii sormesta, vaikka ensin pyytää rapsutusta?
Mitä ihminen tekee väärin?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Youtube-videoiden analysointia 4 vuotta 2 kuukautta sitten #297

• Lintunen
  • Lintunen hahmo
  • Poissa
  • Hallitus
  • Hallitus
  • Vastaanotettu kiitos 34
Erinomainen aihe! Ja aina pitää kehdata kysyä, sillä kysymällä voi oppia lisää! Itseäni hymyilyttää sen vuoksi, että olen iloinen että uskallat kysyä, ei sen vuoksi että "nauraisin nyypälle"!

Itse tulkitsisin, että tämä neitokakadu on erityisen tarkka siitä, kuinka ja mistä sitä rapsutetaan. Se haluaa rapsutuksia, mutta vain tietyllä tavalla, jonka ihminen tekee suurimmaksi osaksi oikein, mutta menee välillä pieleen. Lintu ei näytä erityisen sulkasatoiselta, mutta joskus kasvavat sulkatupit voivat olla kipeitä ja aiheuttaa samanlaisen reaktion kun niihin vahingossa tökkää sormella.

Ainakin oman tulkintani mukaan ekassa kohdassa, eli noin 2:10 omistaja lähtee pois alueelta, josta lintu haluaa rapsutettavan. Monet linnut ovat nirsoja sen suhteen, josta ne sietävät rapsuttelua, ja toisin kuin koiraa tai kissaa, lintua kannattaa yleensä rapsuttaa vain pään alueelta. Osa linnuista lähtee pois, osa taas saattaa nokkaista, jos alue muuttuu sellaiseksi, johon se ei rapsutuksia kaipaa. Mielestäni tämä omistaja koetteli vesiä, ja linnun mielestä sormi hipui liian kauas päästä ja niskasta, liian lähelle kaulan sivua.

Kohdassa 2:47 taas omistaja teki omituisen kiertoliikkeen sormellaan, liike, jollaista toinen lintu rapsutellessaan ei tekisi. Ehkä se ei tuntunut mukavalta linnun mielestä.

Muut kohdat ovat hieman kinkkisempiä. Omistaja vaikuttaa pysyvän yleisesti hyväksi todetulla rapsutusalueella ilman outoja kiemuroita. Itse haluaisin tulkita, että lintu ei vielä ihan täysin luota omistajaansa, tai lintu ja omistaja eivät ole päässeet vielä yhteisymmärrykseen siitä, millainen on hyvältä tuntuvaa rapsuttelua. Moni lintu tykkää kun niitä rapsutetaan "vastakarvaan" pään ja niskan alueelta, mutta makuja on yhtä monta kuin lintujakin. Toisia pyörivä liike häiritsee, toisia taas häiritsee jo se, jos omistaja liikuttaa sormeaan eri kohtaan, vaan lintu haluaa itse kääntää päätään sopivaan kohtaan niin, että rapsuttava käsi pysyy aina paikoillaan. Mielestäni lintu ei ole täysin luottavainen, tai jokin tilanteessa ei ihan natsaa, mutta se kuitenkin tykkää rapsutuksista sen verran, että antaa aina uuden mahdollisuuden. Mitään täysin ilmiselvää kaavaa en parilla katselukerralla keksinyt, onko linnulla jokin tietty alue tai tietty rapsutteluliike mistä se ei pidä.

Youtube-videoiden analysointia 4 vuotta 2 kuukautta sitten #300

• jkl
  • jkl hahmo
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Vastaanotettu kiitos 2
Mun hoitoneitsikoiden rapsutustuokiot päättyivät lähes aina nokkapokkaan, kun jompi kumpi lopulta hermostui toisen rapsutuksiin :lol: Eli tekevät myös lajitovereilleen tuota!

Hyvä aihe! :)
Linnuton lintufani

Youtube-videoiden analysointia 4 vuotta 2 kuukautta sitten #303

• Pirjo
  • Pirjo hahmo
  • Poissa
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Vastaanotettu kiitos 9
Minunkin mielestäni ihan lajityypillistä, ne rapsuttelevat toisiaan, toinen kyllästyy ja sitten "lätty lätisee". Lintu jatkoi sukimista muualta eikä lähtenyt paikalta pois eli se vain kielsi rapsuttamasta temperamenttinsa mukaisesti. Linnut eivät ole viime kädessä kauhean lempeitä eläimiä ja tuovat toisinaan tahtoaan esille aika liioitellun oloisesti. Lintu antoi rapsuttaa ne kohdat joita se ei itse oikein pysty , muualle se kieltää koskemasta.

Youtube-videoiden analysointia 4 vuotta 2 kuukautta sitten #305

• sinksu
  • sinksu hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Vastaanotettu kiitos 0
Kiitos vastauksista. On ne mielenkiintoisia otuksia!
Koiralla ei ole väliä mistä kohdasta rapsuttaa, aina tuntuu mukavalta,
mutta linnuille pitäisi piirtää rinkula pään ympärille, että vain tältä alueelta kiitos! ;)
Mitä jos ihminen aina vaan kerrasta toiseen jatkaa rapsuttamista väärästä kohdasta,
lopettaako lintu rapsujen pyytämisen kokonaan vai muuttuuko äkäiseksi ja antaa nokkaa jo pienestäkin, vai
pyytääkö edelleen rapsutuksia? Kai se yksilöstäkin kiinni...

Youtube-videoiden analysointia 4 vuotta 2 kuukautta sitten #307

• Pirjo
  • Pirjo hahmo
  • Poissa
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Vastaanotettu kiitos 9
Saattaa olla yksilöstäkin kiinni, mutta minulla taitaa olla kotona esimerkit siitä miten voi käydä. Varsinkin naaras on ollut joskus aika kesy, se on lempeä luonteeltaan ja osaa heti käyttää kaikkia häkkikamoja, esim. juomapullo oli sille täysin tuttu, uros on kukkoileva ja suojelee vaimoa mutta yrittää kommunikoida ihmisen kanssa toisinaan kauheasti ja tulee syliin tutkimaan lukemaani kirjaa. Mutta mikä lie syy, ne vihaavat käsiä. Ne istuvat polvella, "tappavat" sukkaa ja muutenkin könyävät vaatetettujen ruumiinosien päällä mutta kättä väistetään, sille sähistään varoitus ja sitten annetaan palaa. Linnut ovat olleet teini- ja lapsiperheissä eli veikkaisin varomatonta käsittelyä syyksi tähän, ne vihaavat myös lapsia. Eli älä kokeile kotona miten siinä käy. Papukaija on lisäksi pitkävihainen, sen ajatusmaailma muuttuu äkkiä negatiiviseksi mutta sen korjaamiseen menee vuosia..ja taas vuosia eikä välttämättä onnistu ilman ympäristön muutosta.

• Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.146 sekuntia